Utam az Angol Mesekertig

Fenyves Lászlóné: Az én Angol Mesekertem

Anita lányom egyszer megkérdezte: – Hogyan tanultam meg angolul beszélni? Mert én észre sem vettem, egyszer csak már beszéltem. Kívánom minden szülőnek és leendő szülőnek, hogy gyermeke ezt a kérdést tegye föl, amikor már felnő.

Omnia Vincit Amor

Természetesen az angol nyelvészet és történelem a kedvenc. Több nyelv (német, orosz, angol) gyermekkori elsajátítása után, az angol nyelv vonzott, és minden, ami vele kapcsolatos volt. Diákként is elvarázsolt a furcsaságaival és különcködésével, és mert annyira különbözött az anyanyelvünktől.

A nagy kaland

Az a varázs, amely a meséket jellemzi és a gyermekeket megigézi, tette lehetővé, hogy játékkal, zenével együtt kezdjem a nyelvtanítást a kisiskolásokkal. A gyerekek valósággal szárnyaltak, amikor szabad volt szaladni, ugrálni, táncolni és énekelni az angol órákon. Mindez a 1990-es években történt, amikor liberalizálódott az iskolákban a nyelvválasztás.

A még nagyobb kaland

A nyelvtanítás varázsa segítette lépéseimet, amikor megalapítottam az ILS Szolnok Nyelviskolát, hogy a nyelv szeretetét átadjam az akkor még divatként induló, angolt nyelvtanulást választó tanulóknak. Fantasztikus anyanyelvi és módszertani tanároktól tanulhattam Magyarországon és Angliában, akik bíztak bennem és segítettek szakmai pályámon, látták bennem azt, ami mára megvalósulhatott. Nap mint nap eszembe jut az a szerencse és hála, hogy tőlük tanulhattam.

Mindig többet, jobbat és jobban

Az első intenzív önálló osztályt iskolánk egy kilencedik évfolyammal indította, ahol 23 aranyos és ragaszkodó kamasz lányt és fiút tanítottam angolra napi öt órában, hétfőtől- péntekig, egy tanéven keresztül. Célunk volt a tanév végi nyelvvizsga mindenki számára. A diákoknak nem volt nyelvi előképzettségük, ez nem is volt feltéttel az osztály indításakor. A közös álmunk megvalósult, 15 évesen a kisdiákok sikeres angol nyelvvizsgát tettek, hárman középfokút, a többiek alapfokot.

A haladást nem lehet megállítani. A nyelviskolát, a két tanítási nyelvű képzés követte, megalapítottam az Idegennyelvű Szakközépiskolát, ahová az első évünkben 910 diák adta be jelentkezési lapját. Ezt a számot nem lehet elfelejteni. Egy gyönyörű álom vált valóra, amikor az angol, mint idegen nyelv mellett szakmai angolt tanítottam: British History, Civilization, Business English, Művészettörténet, English for computing.

A fejlődés tovább folytatódott, az angol nyelv mellett tanárainkkal a német és francia nyelvekre is adaptáltuk azt a képzési rendszert, amelyet én az angol nyelvre sikeresen megalkottam. A megvalósulás sikere a diákoké volt, hiszen valóra válhatott az álmuk, amiért iskolánkat választották továbbtanulásuk céljaként.

Még ezt is lehetett tovább fokozni, hiszen Nemzetközi nyelvvizsgaközpontja lettünk az angol és a német nyelvnek. Sok száz nyelvvizsgázót segítettünk sikeres nyelvvizsga bizonyítványhoz. Nyelvvizsgaközpontnak lenni az ezredfordulón két nyelvből is, rangot, nemzetközi megmérettetést és elismerést jelentett, nagyon büszke voltam rá. Elértük azt a csúcsot, amelyre egy intézmény vágyhat.

Nemzetközi sikerek

1994-ben a kilencedik évfolyamon egy tanítványom ért el angol nyelvvizsgadolgozatával nemzetközi első helyezést és az ezzel járó pénzjutalmat, amelyet az angliai Pitman intézettől kapott. Kettőnk eredménye volt ez és mindketten nagyon büszkék voltunk. Ezt az eredményt 36 ország nyelvvizsgázói közül mi, egy magyar, szolnoki iskola nyerte el. Örömünk határtalan volt, hiszen B. Viki iskolánkban kezdte az angol nyelvtanulást, előtte franciát tanult, igazi minőségi közös munka eredményeként született meg a nemzetközi első díj.

A Pitman Intézet minden évben kiosztja ezt a díjat, a következő elismerést 1998-ban kapta iskolánk diákja. Ő már korábban is tanulta az angolt, mi továbbfejlesztettük tudását egészen az első helyezésig. Ismét mi, egy magyar, szolnoki iskoláé az első díj.

A szakmai angol nyelvi programunk magas szintjét értékelték, amikor diákjaink 2000-2004 között, négy éven keresztül Angliában tölthették szakmai gyakorlatukat. Ez Business English nyelvvizsgával zárult számunkra, melyen kiválóan megfeleltek. Ez remek ajánlólevél volt a későbbi karriercéljaik megvalósításában.

Az alapkő

Idegen nyelvi képzésünk, nyelvtanításunk, célja volt, olyan magabiztos nyelvtudás megszerzése, amelynek birtokában a tanuló képes a nyelvet eszközként használni és további tanulmányai során forrás-anyagokat eredetiben olvasni/hallgatni. Tanítási módszereink főbb sajátosságai: modern, beszédcentrikus, kommunikatív nyelvoktatás, módszertana szerint eklektikus, közelítésében humanisztikus.

A titok

A szakmai vezető nem egydimenziós ember, az eltelt 20 év a folyamatos fejlesztésben telt el. Most a babákra és a kisgyermekekre összpontosítok, összhangban azzal, hogy a kisgyermekek agya – mind méretben, mind idegi kapcsolatok számában – hat éves korukig növekszik. A cél, tanítsunk kiskorban, tanítsuk a nyelv zenéjét, azaz anyanyelvi módszerrel tanítsunk, vagyis az idegen nyelv írás-olvasás nélküli elsajátítása ugyanaddig kell, hogy tartson, mint az anyanyelvé. Olyan oktatási környezetet hoztam létre, amely szórakoztató és nyugodt, ahol a viselkedést pozitív megerősítéssel formálja, mindezt kis létszámú csoportokban. Erre a BLP Módszer a legalkalmasabb megközelítés.

A titok, amely már nem titok

Honnan a szakmai munícióm? Kalandos, öt bölcsész diploma sorozatán keresztül – Alkalmazott bölcsész, Angol nyelvtanári és Mester tanári diplomák, Társadalomtudományi és gazdasági szakfordító, Alkalmazott nyelvészként a szakterületem a neurolingvisztika– a felsőoktatásban eltöltött 12 év után, megmaradtam a folyton többet tudni akaró, de másfelől homo ludens.

A nyelvészet, a naprakész széles spektrumú módszertan fontossága és az evolúcióra épülő tanítás a varázsszavak a szakmai munkámban. A módszertani tudást éveken keresztül a szakmai tréningeken kellett megmutatnom, amely tartalmazta a babáktól kezdve minden korosztály angol nyelvtanítását. Mindezt nemzetközi porondon, anyanyelvi módszertani trénerekkel megvalósítva, a kiváló ’A’ minősítést megszereztem, majd megtartottam.

Jelenlegi szakterületem a neurolingvisztika, a legcsodálatosabb tudományterület, amellyel valaha foglalkoztam és olyan interdiszciplina, amely jelen van a mindennapjaimban, hiszen az agy- a nyelv –a tanulás kapcsolatáról szól.

Quo vadis?

A nyelvelsajátítás születésünktől kezdődik, de nem az azonnali írás-olvasással. Egy átfogó, gyerekbarát, motivációra épülő program megvalósításával kisgyermekkortól. A fejlesztést számomra most a 0-6 éves korú gyermekek számára, a speciális angol szakmai programmal dolgozó Angol Mesekert jelenti, ahol a picik életkori sajátosságaiknak megfelelően fejlődhetnek. A hihetetlen kíváncsiság, amely a gyermekkorban ott él, a vidám angol nyelvelsajátítás ismereteinek örömével telik el, ahol játékosan sajátítják el az angol nyelvtudást a világ megismerésén keresztül.

Olyan kreatív érzelmi, fizikai és intellektuális növekedésre alapozott tanulási folyamat ez, amely növeli a kisgyermek önbizalmát. Ezzel kultúrákon átívelően, életre szóló szeretetet alakít ki a gyermekekben a tanulás iránt, megteremtve számukra a stabil alapokat.

„Zöld erdőhöz mindenképpen szükség van zöld fákra. Békés világhoz mindenképpen szükség van békés emberekre. Helyes értékrendű, érzelmileg kiegyensúlyozott gyerekekhez mindenképpen szükség van, helyes értékrendű, érzelmileg kiegyensúlyozott szülőkre.” Ezt a szülői szerepet vállalom át azokra az órákra, amíg a kisgyermekeket a szüleik az Angol Mesekertre bízzák, hiszen boldog gyerekekből lesznek boldog felnőttek.